Dat Wereldhave de aftocht blaast, heeft vooral te maken met het gebrek aan schaalgrootte in de VS. Wereldhave bestiert daar nu nog een portefeuille van circa 800 miljoen euro, te weinig naar Amerikaanse maatstaven.
De Amerikaanse portefeuille bestaat met name uit kantoren in de regio’s Washington DC, Texas en San Diego. Daarnaast zitten er nog wat woningen in Texas in. Vanwege de grote afstanden tussen de bezittingen en de mix van kantoren en huizen, leent de portefeuille zich niet voor een verkoop in zijn geheel, aldus Pars.
ING
ING wees er in een analistenrapport op dat beleggers al in 2009 kritiek uitten op de Amerikaanse posities van Wereldhave en vonden het destijds een geschikt moment om uit te stappen. Pars trad in dat jaar aan en wilde eerst zien hoe de verschillende markten waarin Wereldhave actief is zich zouden ontwikkelen. Daarnaast zijn de VS altijd een strategische pijler geweest voor de onderneming. ,,In 2009 waren we er nog niet aan toe om ons terug te trekken.”
Wereldhave wil in Europa ook nog wat niet-strategisch vastgoed verkopen, waarmee het desinvesteringsprogramma in zijn geheel op meer dan 1,1 miljard euro komt. Bij het aantreden van Pars was het aandeel van winkelcentra in de portefeuille van Wereldhave 45 procent. Het bedrijf wilde dat toen optrekken naar 50 à 60 procent. Met het vertrek uit de VS neemt het aandeel verder toe. Wereldhave mikt op 60 tot 80 procent. Kantoren zullen 15 à 30 procent voor hun rekening nemen en (her)ontwikkelingen de resterende 5 tot 10 procent.
Winkelcentra
Wereldhave zal de opbrengst uit desinvesteringen gebruiken voor groei in Europa. Het bedrijf wil zich volledig toeleggen op winkelcentra in Nederland, België, Finland en het Verenigd Koninkrijk en op kantoren in Parijs en Madrid. Een vertrek uit andere landen dan de VS is volgens Pars niet aan de orde.
De kantorenmarkt in met name Parijs staat er heel anders voor dan in Nederland. In de Franse hoofdstad is er volgens Pars een relatief schaars aanbod van grote kantoren, terwijl er in Nederland talloze leeg staan. In Madrid kiest Pars voor de ,,opportunistische'' aanpak. ,,We hebben er een beperkte exposure en wachten tot zich interessante kansen voordoen.''
In de winkelmarkt ligt het accent op de herontwikkeling van centra die al 20 of 30 jaar goed lopen, maar ook de ontwikkeling van nieuwe centra of uitbreidingen zijn mogelijk.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl